Nº29: L’entrevista personal

Nº29: L’entrevista personal 

 

“La majoria de coses importants al món han estat aconseguides per persones que van seguir intentant-ho quan no semblava haver esperança” (Dale Camegie)

L’entrevista personal davant les matriculacions és una de les principals eines per a conèixer l’alumnat abans de començar el curs lectiu i poder veure les expectatives i el seu nivell formatiu. Un bon moment per analitzar la preparació dels nostres alumnes versus els cursos que volen realitzar. Per aquest motiu des de Coordinades.gps volem donar-vos estratègies per a aconseguir orientar a l’alumnat, de la mateixa manera que es pugui reforçar amb elles la importància de continuar estudiant:

  • Llenguatge i escenificació de l’entrevista. Pel que fa a l’espai on realitzem les entrevistes cal tenir presents diferents punts que ajuden a la proximitat en la comunicació com: un espai petit i acollidor, situar-se un al costat de l’altre (per tal de treure tensió a la situació que crea una posició frontal) i si és possible que hi hagi llum natural. Utilitzar un llenguatge sense tecnicismes professionals, parlar d’una manera més propera ajuda a tenir una conversa més fluida. Una bona entrevista ha de tenir una durada d’entre 20-40 minuts.
  • Preguntes claus. Per fer una bona entrevista és important tenir preparades diferents preguntes que es consideren importants, però no s’han de fer com una “visita al metge”, aquestes han de sorgir de manera natural. Algunes temàtiques importants que ens ajuden a conèixer l’alumne en diferents aspectes d’una manera més natural són: t’agrada llegir? Quin tipus de lectura?, Tens “hobbies”?, Has realitzat algun curs d’aquest tipus?, Coneixes algú que ho hagi fet?, Podries explicar algun èxit assolit?, … Segons com flueixi l’entrevista aniran sortint preguntes que poden ser molt rellevants i donen pistes sobre motivació, família, amics, …
  • Treball amb les seves expectatives. Fer preguntes sobre les seves expectatives del curs i quins objectius es plantegen durant i després del curs. Si veiem que no són realistes podem ensenyar diferents temàtiques i proves perquè puguin veure a què s’enfronten aprofitant així per dir la importància dels valors d’esforç i perseverança. Fins i tot podem explicar alguna història d’èxit d’alumnes anteriors.
  • Empatia i comprensió, establir un primer vincle. L’entrevista ajuda a establir aquest primer vincle. Per tal de poder connectar amb l’alumnat és important que la conversa sembli espontània i mostrar interès per allò que ens expliquen sense estar anotant tota l’estona la informació.
  • Establir un contracte de compromís. Hi ha diferents estratègies: podem pactar amb l’alumne/a el seu compromís de cara al curs o podem fer una carta estàndard on signin el seu compromís amb l’escola i ell mateix, en tot moment s’ha de pactar el compromís: alumne-escola i escola-alumne.

Los comentarios están cerrados.